top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
RSS Feed

RECENT POSTS: 

SEARCH BY TAGS: 

No tags yet.

Wall Street: A History /Charles R. Geisst

צ'רלס גייסט, פרופסור לכלכלה ומחבר ספרי קריאה על כלכלה במגוון נושאים כמו הסטוריה של השווקים ותהליכים שונים שקוראים בהם. בספר זה, בוחר גייסט לספר על ההסטוריה המרתקת וההפכפכה של וול סטריט ושוק ההון האמריקאי.

וול סטריט (מילולית: רחוב החומה) בחלקו התחתון של האי מנהטן, הוא הרחוב המפורסם ביותר בשוק ההון העולמי. לאורכו של הרחוב עברה חומה שהוקמה ב-1653 על ידי מושלה ההולנדי של ניו אמסטרדם על מנת להגן על המתיישבים מפני פשיטות של אינדיאנים. כמאה שנים לאחר הקמתה החלו להתכנס בבתי הקפה שברחוב סוחרים וברוקרים וכך החלה היווצרותו של מה שהפך להיות הרחוב ובו הבורסה הגדולה ביותר בעולם.

הספר סוקר את ההסטוריה של הכלכלה האמריקאית, תוך התמקדות בוול סטריט, הבורסה של ניו יורק (NYSE) והבורסות שצמחו מאוחר יותר. במהלך הספר מתאר גייסט את תהפוכותיו של שוק ההון האמריקאי לאורך השנים, מתקופות שוריות של גאות אדירה ותקופות דוביות של שפל כלכלי קשה. גייטס מספר על יחסי הגומלין בין שוק ההון, הדמויות הפועלות בו, הבנקים והממשל והציבור. הספר מספר על וול סטריט והכלכלה האמריקאית מתקופת המתיישבים ועד לפרשיית אנרון.

MLXLS

​​

במהלך הספר מספר גייסט על מזימות שונות שנהגו על ידי משקיעים שפלים על מנת להונות את הציבור, ומראה איך לאורך השנים חזרו ונשנו נסיונות אלו. המצב מבחינה זו אמנם נעשה נסבל יותר אחרי שהוכנס פיקוח על החברות וחובת דיווח תחת עיניו הפקוחות של הסק, ועם זאת תמיד ימצאו מי שינסו להונות הציבור, כמו למשל בפרשת אנרון שחותמת את הספר. הוא מספר על "הברונים השודדים" ועל בנקאים מפורסמים. בנוסף לפרשיות שפלות מספר גייטס גם על חתמים שבשעת חירום לאומית עזרו לממשל לגייס כספים מתוך פטריוטיות ולא רק רצון להרוויח לעצמם.

את כל זה מספר גייסט בצורה מרתקת וקולחת. כל מי שרוצה לקרוא וללמוד קצת על תולדותיו של שוק ההון האמריקאי יפיק הנאה מהספר, ואני ממליץ עליו בחום. ניתן להשיג את הספר בעברית (למעשה אני קראתי אותו בעברית אחרי שקניתי אותו במחיר מגוחך בסייל של ספרים באוניברסיטת חיפה). ישנן מספר גרסאות, ואני קראתי את זו שמגיע עד לפרשת אנרון. הגרסא המקורית נכתבה בשנת 1997, ומין הסתם לא מזכירה את בועת ההיי טק ופרשיית אנרון. מעניין יהיה לקרוא את הגרסא הבאה (אם תצא) שתספר גם על המשבר של 2008 ובועת הנדל"ן.

bottom of page