top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
RSS Feed

RECENT POSTS: 

SEARCH BY TAGS: 

No tags yet.

Beating the Street / Peter Lynch


בספר זה, ממשיך פיטר לינץ' את ספרו הראשון, One up on wall street/ Peter Lynch, באותו סגנון קולח. אם בספרו הראשון סיפר לינץ' על השקפת עולמו בנוגע להשקעות, הסביר על סוגים שונים של מניות ופירט על עקרונות השקעה נכונה, הרי שבספר זה הוא לקח את הדברים צעד אחד קדימה. בספר זה מספר לינץ' על ההסטוריה שלו ואיך הפך למנהל קרן, וממשיך בלספר כיצד ניהל את הקרן וכיצד בחר מניות.

הספר כתוב בצורה מאוד אישית, למשל כשלינץ' מספר מדוע פרש מניהול הקרן למרות שהוא נחשב למנהל מעולה, ומדוע סרב להצעות עבודה אחרות אחרי הפרישה. לינץ' שפרש בגיל 44 מספר שהוא החליט לעשות את זה אחרי שהוא הגיע למסקנה ש"מי שרואה יותר אופרות מאשר משחקי כדורגל של הילדים שלו צריך לעצור ולעשות חושבים". כשהוא הגיע למסקנה שהעבודה גוזלת ממנו יותר מדי זמן, כך שלא נשאר לו מספיק בשביל המשפחה הוא פרש, וסרב להצעות עבודה אחרות.

אני חושב שזה ממקם אותו ביחד עם וורן באפט במקום ששמור למשקיעים הדגולים ביותר- אלו שידעו לעצור כשהגיעו למסקנה שעדיף לעשות משהו אחר (באפט סגר את הקרן שניהל כשהגיע למסקנה שאין טעם בהמשך קיומה, זה היה לפני עשרות שנים). שלא כמו באפט, לינץ' גם יודע להינות מהחיים וגם להשתמש בכסף במקום סתם לצבור אותו.

בספר מספר לינץ' כיצד הגיע לנהל קרן בתקופה גרועה מאוד, וכיצד תחת ניהולו גדלה הקרן עד ש"הגיע לגודל התל"ג של מדינה קטנה בדרום אמריקה". הוא מסביר כיצד בחר השקעות על פי העקרונות שפירט בספרו הראשון, מה היתה האסטרטגיה שלו (רמז: לא היתה לו אסטרטגיה), ואיך הגיע לנהל קרן שהיו לה 1400 מניות שונות, ובכל זאת הכה את המדד בכל שנה ושנה, תוך שהוא משיג תשואה ממוצעת מדהימה של קרוב ל-30%.

במהלך הספר, מספר לינץ' בפרוטרוט כיצד בחר מניות שונות, ומראה כמה הבחירה היתה מוצלחת או גרועה בסופו של דבר. הוא לא חוסך מעצמו ביקורת, ומראה כיצד במקרים רבים הוא הוטעה והשקיע בחברות שלא היה צריך להשקיע, או לא השקיע בחברות שכן היה צריך להשקיע. בחלקו האחרון של הספר, מספר לינץ' על מניות שהמליץ עליהן לאחר פרישתו, ועוקב אחריהן שנה אחר שנה במהלך המחצית הראשונה של שנות התשעים.

ספר מצויין וקולח, בסגנונו הקליל של לינץ', שנותן הצצה מרתקת לתוך מוחו של אחד מהמשקיעים המפורסמים והמוצלחים ביותר בהסטוריה. מומלץ בחום לכולם- גם לוותיקים שרוצים להציץ לשיטות הבחירה של מנהל הקרנות המוצלח ביותר (לפחות לדעתי) וגם לחדשים שמחפשים חומר קריא ומעניין, בלי התעמקות בנוסחאות.

bottom of page