top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
RSS Feed

RECENT POSTS: 

SEARCH BY TAGS: 

No tags yet.

One up on wall street /Peter Lynch


פיטר לינץ' היה אחד ממנהלי הקרנות המוצלחים ביותר בעשרות השנים האחרונות. במשך מעל לעשור הוא ניהל את קרן Fidelity Magelan, והכה את השוק שנה אחר שנה. קרן זו היתה למעשה הקרן הגדולה היחידה שהצליחה לעשות זאת. את הקרן הוא ניהל בהתאם לפילוסופית השקעות הערך, כשמפאת גודלה, נאלץ בשלב מסויים להחזיק בה מעל ל-1400 מניות של חברות שונות, ובכל זאת הכה את השוק (זה די מדהים, תחשבו על זה- 1400 חברות, בהנחה שאינן הקטנות ביותר, זה נתח ניכר מאוד מהשוק, אולי אפילו רובו).

בספרו כותב לינץ' בצורה קלילה את השקפותיו על עולם ההשקעות, מסביר מדוע רוב הקרנות והמקצוענים לא מצליחים להשיג תשואות שמצדיקות את התשלום שהם גובים, ומסביר מה הם היתרונות שעומדים בפני המשקיע הקטן. לינץ' מחלק את המניות שהוא משקיע בהן למספר סוגים על פי אופיין, למשל מניות צמיחה ומניות סיקליקליות, ומסביר את היתרונות והחסרונות של כל סוג כמו גם למה אפשר לצפות מהן. לא תמצאו בספר נוסחאות שיעזרו לכם למצוא את המחיר בו כדאי לרכוש חברות, ולא תמצאו הוראות מפורטות ומשמימות כיצד לנתח דוחות. כן תמצאו צרור עצות שימושיות שיעזרו לכם לקנות את החברות הנכונות ולהמנע מטעויות, במגוון אופנים- החל מנקודות מסויימות שכדאי לבדוק בדוחות, ועד עם איזה שאלות כדאי להציק לאנשי קשרי המשקיעים של החברות שאתם שוקלים להשקיע בהן.

נקודה נוספת וחשובה עליה חוזר לינץ' בספרו, שמהווה לדעתו יתרון למשקיע הקטן היא "השקיעו במה שאתם מבינים". משום מה, הוא מספר, רופאים בדרך כלל מתעקשים להשקיע בחברות מכוניות, בעוד מכונאים משתדלים להשקיע בחברות תרופות. לינץ' מדגיש את החשיבות של השימוש בייתרון היחסי: למכונאי יש הבנה מובנית טובה יותר בכל מה שקשור למכוניות, ולכן הוא יבין טוב יותר האם יצרנית צמיגים היא מוצלחת, בעוד רופא יבין טוב יותר ביצרנית תרופות. לינץ' מטיף בשימוש בייתרון זה במקום חיפוש חברות שעוסקות בתחומים זרים לכם. בנוסף, הוא מדבר גם על איך היכרות פשוטה עם חברה מסויימת מחיי היום יום יכולה להוות יתרון למשקיע: אם נפתחה מסעדה חדשה ומוצלחת ליד מקום העבודה שלכם, וחודש אחר כך ראיתם שנפתחה מסעדה נוספת מאותה הרשת ליד מקום העבודה של בן\זוגכם וגם באזורי עבודה נוספים, כדאי אולי שתבדקו אם החברה הזו נסחרת בבורסה והאם המחיר שלה נראה לכם טוב.

ספר מצויין וקולח, מתאים במיוחד למשקיעים חדשים שמעוניינים להשקיע במניות ועדיין מגששים את דרכם בעולם השקעות הערך. גם משקיעים וותיקים יהנו לקרוא אותו- בגלל השפה הקולחת ובגלל הביטוי המילולי היפה שהוא נותן לרעיונות ודעות שמן הסתם כבר גיבשו בעצמם. מומלץ בחום!

bottom of page