top of page

FOLLOW ME:

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
RSS Feed

RECENT POSTS: 

SEARCH BY TAGS: 

No tags yet.

Where are the Customers' Yachts? /Fred Schwed

אז איפה באמת היאכטות של הלקוחות?

ספר מצוין על שוק ההון שנכתב לאחר השפל הגדול על ידי פרד שויד, שהיה ברוקר בוול סטריט בשנות ה-20 העליזות. הספר הזה נועד ללמד את המתחילים ולהצחיק את המתקדמים בשוק ההון, ונכתב בנימה ספק רצינית ספק הומוריסטית שמסירה את היומרה והפומפוזיות מהמנגנון של הבנקים ובתי ההשקעות שמנסים בכל כוחם לעשות את הבלתי אפשרי - למצוא השקעה בטוחה בתשואה גבוהה, ובפועל נעים בין שמרנות קיצונית לחלומות באספמיה וטירוף קולקטיבי.

להנאת הקוראים, בחרתי לתרגם מספר עמודים מהספר על מנת לתת טעימה קטנה מהסגנון של הכותב.

מחיר לעומת ערך - הסקירה המיוחדת שלנו

בנקודה זו נתייחס לנושא של מחיר לעומת ערך, מכיוון שכל כתב כלכלי שלא מסביר את העניין הסבוך הזה מאבד את כרטיס החבר שלו באיגוד. לא אלך סחור-סחור באמירות כלליות אלא אגש מיד לנתח עבורכם את המחיר, והערך, של המניה המוכרת בעולם. זו המניה של United States Steel Corporation, שרבים מכנים "Steel", "Big Steel", ו- "Big X".

ראשית, בנושא המחיר, לגבי יש בידי ידיעה ברורה: הריני יכול להצהיר ללא חשש שהמניה נסגרה אתמול ב-57 5/8 - 58, עיסקה אחרונה ב-57 3/4 (מקור: העיתון של הבוקר). המחיר הזה נקבע בגלל שבערך ב-3 אחר הצהריים מישהו, אולי אחד המבצעים, אולי גברת מברוקלין, היה מוכן לשלם 57 5/8 עבור לפחות 100 מניות ומישהו אחר, אולי מבצע אחר, אולי איש שמן מבריסל, היה מוכן למכור ב-58. רק אלוהים יודע מה היו המניעים של האנשים הללו. לכן אתם יכולים להבחין כי המחיר של US Steel נקבע באופן מאוד אקראי. יש רק דבר טוב אחד להגיד לטובת המחיר הזה - מדובר במספר מסוים מאוד ונכון בכל העולם לאותה נקודת זמן.

כעת נחזור לאותה אמיתות נצחית, ערך. נבחן את הרווח של החברה לבעלי המניות לאורך 10 השנים האחרונות. אלוהיי! יש יותר הפסדים מאשר רווחים! היה זמן בו הרווח אפילו לא הספיק לתשלום למניות הבכורה! וכעת הם יצאו בהנפקה גדולה של אג"ח. ומה יהיו השפעות המלחמה? זה רק מראה כמה מגוחך המחיר של 57 3/4 - 17 3/4 נראה יותר סביר, ומי שמשלם יותר מזה צריך ללכת לבדיקה פסיכיאטרית.

אולם, מצד שני, ולמרות זאת ולא-כל-כך-מהר, ישנם אלמנטים נוספים בתמונה ונקודת מבט רחבה יותר שיש לקחת בחשבון. תעשיית הפלדה היא הכי בסיסית מכל התעשיות הבסיסיות, והחברה הינה, והייתה לאורך 40 שנה, ענק של ממש בתעשיה - בלתי נגיש ובלתי ניתן לחיקוי. סך ההפסדים השנתיים לקראת סוף השפל נמוך מהרווח בכל אחת מהשנים הרווחיות לפני 1930. ואין צורך בעליה גדולה בפעילות על מנת שרווחים גדולים שוב יתחילו לזרום. ומה תהיה השפעת המלחמה? תסתכלו על הנפקת האג"ח הגדולה.

באיזו קלות ובאילו תנאים מפליגים העסקה התבצעה! לאור כל אלו, ונסיבות חיוביות אחרות, קשה לראות מדוע מניה זו, הותיקה ביותר בעולם הפיננסי, לא נסחרת ב-157 3/4. ומי יקרא לנו מרחיקי ראות אם נגיד 257 3/4? היא פעם נסחרה מעט מעל מספר זה ונראתה זולה בזמנו לאנשים רבים ובעלי נסיון.

זה לגמרי לא נחוץ מצידכם להתגודד כך מסביבי, ולהודות לי על על הניתוח הנ"ל של הערך האמיתי של מנית US Steel. זה באמת לא היה קשה. עסקי הפלדה הם פשוטים להבנה, וכל העובדות והמספרים בנושא פורסמו בעידן הברזל. בתעשיות רבות אחרות, הערכה כה מדויקת אינה אפשרית. ניתוח חברת כימיכלים, לדוגמא, הוא קשה יותר. לאחר ששקל את כל העובדות, המשקיע לעולם אינו יודע בדיוק מתי אחד המדענים שעובד באחת המעבדות של החברה יגלה איך לזקק את ויטמין V(הויטמין שחייב להיכלל בדיאטה על מנת לגדל זקן תיש בריא) מנייר כסף משומש.

אסכם את הדיון במחיר לעומת ערך עם האירוע הבלתי חשוב הבא, שהתרחש בסביבות 1928.

באותם ימים היה עסוק בעסקי מניות הבנקים, יחד עם רבים אחרים, בור טקסני גדול מימדים. הוא הביא למקצוע את שאגתו הטקסנית ואטימותו המוסרית. לפני דקה הוא מכר ללקוח 20 מניות של Guarantee Trust Company ב-760$ למניה בזמן שמחיר השוק היה 730$. הלקוח, זעפן גדול שכמוהו, הרגע גילה את זה והתקשר חזרה תוך כדי הבעת מחאה קולנית. הטקסני קטע אותו. "אדוני", הוא הרעים בקולו,"אתם-כולכם לא מעריכים את המדיניות של החברה הזו. החברה-הזו-כאן בוחרת השקעות ללקוחות שלה לא על בסיס של מחיר, אלא על בסיס של ערך!".

bottom of page